Home » Ristikkoblogi » Pyramidi-pasianssin perusteet voi opetella

Pyramidi-pasianssin perusteet voi opetella

  • tehnyt
Pyramidi-pasianssin perusteet voi opetella

Pasianssi on ikivanha korttipeli ja se on edelleenkin varsin suosittu korttipeli. Sillä voi viettää mukavaa aikaa ja monet ovat tutustuneet siihen esimerkiksi ajan kulutusta varten kesämökillä. Pasianssin ympärille on muodostunut useita eri variaatioita ja tutustumme tarkemmin Pyramidi-pasianssin maailmaan.

Pyramidi-pasianssia arvostetaan paljon pelipiireissä ja sitä pidetään yhtenä kiehtovimpana pasianssimuotona. Siinä on haastavia yksityiskohtia, joiden pariin monet pelaajat palaavat yhä uudelleen. Se tarjoaa mukavia ja viihdyttäviä elämyksiä, joiden pariin pääsee sekä korttipakan että digiväylien kautta.

Pelin nimi on enne, sillä tämä pasianssi alkaa jakamalla kortit seitsemän rivin korttipyramidiksi. Pyramidi pitää tyhjentää kokonaan, jotta pelin pääsee läpi. Pelin logiikka eroaa hieman muista pasianssipeleistä, minkä ansiosta sen ympärille on kehittynyt oma kannattajajoukkonsa.

Pyramidi pasianssi kätkee mielenkiintoisen historian

Pyramidi-pasianssin tarkkaa syntymäajankohtaa ei tunneta, mutta ensimmäiset variaatot arvioidaan suuntautuvan 1700- tai 1800-luvulle. Tarinat kertovat, että itse Napoléon Bonaparte rakensi pelikorteista ensimmäisiä pyramideja vuonna 1816. Pasianssipelit olivatkin kertomusten mukaan Ranskan keisarin mielipuuhaa.

Pasianssi ulottui ajan myötä myös tavallisen väkijoukon keskuuteen. Nykyään se on käytännössä jokaisen saatavilla, koska internetin ansiosta lähes kaikkia tuttuja pelejä voi pelata netissä. Pyramidi-pasianssi muodostui tietokoneelle pelattavaksi ensimmäisen kerran vuonna 1990.

Se tuotiin digipelaajille Microsoft Entertainment Packin mukana. Silloin sen nimi oli vielä Tut’s Tomb, muta nykyään se tunnetaan paremmin Pyramidi-pasianssina. Sitä voi edelleen pelata sekä uusimmilla Windows-versioilla että iOS- ja Androidin käyttöjärjestelmillä.

Pyramidi pasianssi sisältää omat sääntönsä


Jutun alussa avarsimme hieman Pyramidi-pasianssin sääntöjä, mutta tarkennamme niitä seuraavaksi yksityiskohtaisemmin. Peliä pelataan normaalilla korttipakalla. Pakassa on 52 korttia, mutta jokerit otetaan pois.

Pelissä pyritään tyhjentämään muodostettu korttipyramidi. Pyramidi sisältää seitsemän riviä ja 28 korttia ja pyramidi tulee tyhjentää kokonaan alatasosta huipulle saakka. Tyhjennys onnistuu korttiparien muodostamisella, joiden yhteenlaskettu summa on 13.

Pasianssi läpäistään alarivistä aloittaen ja seuraavan rivin korttia saa käyttää vasta silloin, kun se on kokonaan esillä. Käyttöpakaksi jäävät ne kortit, jotka ovat pyramidin ulkopuolella. Poistopakaksi muodostuvat pakasta kääntyneet kortit ja ne jätetään kuvapuoli ylöspäin. Pareja voi muodostaa poistopakan päällimmäisestä kortista. Nämä parit tekevät oman pinonsa, eikä niihin saa koskea pelin aikana.

Kun pelaaja pääsee pyramidin huipulle, tarkoittaa se viimeisen kortin pelaamista pois. Tällöin Pyramidi-pasianssi on pelattu läpi ja peli on päättynyt. Jos pelaaja ei voi muodostaa käytettävistä olevista korteista 13. yhteissummaa, keskeytyy peli.

Pyramidi pasianssissa voi myös kehittyä


Pyramidi-pasianssissa on haastavia ja mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka tekevät pelistä jännittävän. Se on suosittua tiettyjen pelaajaporukoiden keskuudessa. Peliin kuuluvat siirrot ja niiden ajankohdat tulee ymmärtää.

Käytännössä pelaaja tietää, milloin tiettyjä siirtoja kannattaa tehdä ja mitkä puolestaan on syytä jättää tekemättä. Pelaamatta jätetyt siirrot voivat usein jopa ratkaista pelin läpäisyyn. Tämä käy ilmi, kun pakkaa tutkii eteenpäin ja siirroille löydetään otollisempi hetki.

Pyramidi-pasianssilla on jokseenkin haastava maine, mutta pelaaja voi siitä huolimatta kehittää taitojaan kohtia huippua. Pelitaidot voivat äärimmäisessä tapauksessa terävöityä jopa niin mainioiksi, että pelin läpäisy on varsin helppoa ja vaivatonta, jolloin läpivienti voi olla jopa hieman tylsääkin.

Jos pelaamiseen kaipaa haastetta, voi pelaaja halutessaan vaihtaa Pyramidi-pasianssin tavoitteita. Tavoitteena voi olla jokin tietty aikamääre, eli millä ajalla peli pitää läpäistä. Aikaraja voi liittyä myös siihen, miten voi saavuttaa omia ennätyksiään. Motivaatio kasvaa, kun pelissä on sopiva yhdistelmä haastetta ja onnistumisen tunnetta. Silloin peli sujuu yleensä mukavammin ja sen parissa viihtyy pidempään – kohtuus ja maltti tietenkin mielessä pitäen.